Als organisatie wil je een zo goed mogelijke indruk maken bij je (potentiele) klanten. Je wilt een uitstraling die past bij je imago. Maar minstens zo belangrijk is het om ook indruk te maken op jouw eigen medewerkers.
Vorig jaar werd er een interessant filmpje onder mijn aandacht gebracht. Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Het gaat over een zwerm spreeuwen die op weg is naar het Zuiden om te overwinteren. Het is fascinerend om te zien hoe snel en wendbaar deze vogels zijn.
De titel zullen veel topsporters herkennen als dé uitdaging voor hun sportcarrière. In het begin ben je vooral bezig je te ontwikkelen, beter en sterker te worden, tegenslagen te verwerken, focussen en te knokken. Een zeer klein groep haalt na een vaak lange en moeilijke weg de geambieerde positie.
De afgelopen jaren waren voor veel organisaties magere jaren, waardoor veel aandacht uitgaat naar het beheersen van kosten en managers nog meer tijd dan voorheen besteden aan het opleveren van rapportages.
Wordt 2014 het jaar waarin de “crisis” haar einde bereikt? Recente signalen wijzen hierop. Desondanks geloven velen (waaronder ikzelf) dat het nooit meer wordt zoals vroeger.